Hei! Din nettleser er utdatert og støttes ikke av våre nettsider. Heldigvis er det enkelt å oppgradere!
Klikk her for å bytte til en moderne og sikker nettleser

Skriftstørrelse

Aleris

Funksjonsassistanse

Med assistanse kan bevegelseshemmede og synshemmede være i vanlig jobb.

Gjennom funksjonsassistentordningen kan funksjonshemmede være i vanlig jobb

En funksjonsassistent gir funksjonshemmede praktisk assistanse i løpet av arbeidsdagen.

Hva er funksjonsassistanse?

Funksjonsassistanse er en ordning som setter funksjonshemmede i stand til å være i en vanlig jobb. Funksjonsassistanse innvilges av NAV til bevegelseshemmede og synshemmede som skal starte i jobb, eller som lærling, og som trenger praktisk assistanse i løpet av arbeidsdagen for å begynne eller bli værende i jobb.

Opplæring og oppfølging

En funksjonsassistent kan bistå med oppgaver så du får utført din jobb som arbeidstaker. Ved å benytte funksjonsassistanse i Aleris får du tilgang på god erfaring, og du får god opplæring og oppfølging. Arbeidstaker rekrutterer selv sine assistenter.

Aleris har arbeidsgiveransvaret for assistentene. Vi har også ansvar for rådgivning og opplæring, tilrettelegger for god arbeidsledelse, og rapporterer til NAV.

Søknad gjennom NAV

Arbeidstakere og jobbsøkere sender søknad om funksjonsassistanse til NAV. De lærer opp sine assistenter, og er deres arbeidsleder. Det er arbeidsleder selv som administrerer timeforbruket i henhold til vedtaket.

Mer info om funksjonsassistanse finnes på NAVs nettsider.

Ta kontakt

Relaterte artikler

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre siden for våre brukere. Les mer om hvordan vi bruker det her.